Kattaja Luleå, Sweden

zet je in beweging

Halkidiki; Port Marina – Yerakini – Nea Kallikratia – Thessaloniki Marina – Halkidiki; Nea Skioni – Sporaderna; Kira Panayia – Steni Vala (Alonissos) – Patitiri (Alonissos)- Ormos Staphylos (Skopelos) – Glossa (Skopelos) – Skiathos ; 17augusti – 4 september

17 augusti Port Marina – Yerakini, Halkidiki, 29 nm

IMG_20190816_202707-979x1305

Upptäcker att linan till babords roder gått av, det måste lagas! Hände väl igårkväll när vi gick på grund vid infarten och var tvungna att dra upp dem. Pang.

Ostlig vind, vi ligger och väntar ut någon som går ut så att vi kan följa. För att vara säkra på vilken sida bojarna man ska gå….10.30 kör vi!

IMG_20190817_102323-1305x979

Ingen riktigt inbjudande hamn för dagens mål på vår färd norrut. Antingen är den utsatt för rådande vind, eller också är den för liten, bara plats för fiskebåtar…eller också är det en trist industrihamn. Alternativen är Kallitea 12 distans N, Nikitas 20 distans NO eller Nea Fokakia samma fast rakt nottut, alternativt Yerakini längst upp i tumgreppet? (Det var samtliga hamnar ”ovanför” oss).

Vi startar mot Yerakini  längst ”upp”. Hmm, molnen hopar sig nästan omedelbart. Himlen svartnar över just den hamnen. Prognosen säger åska kl 14…det vill jag undvika. Åskovädren här går inte av för hackor,

Nya planer – Nikitas – på andra fingret, nästan tvärs över. Och där kan vi ankra. Och bada!

12.05 ändrar vi kurs.

Ovädret har verkligen intagit Nikitas och dess omgivningar. Oj,oj, otäckt att vara ensamma på öppet hav när det slår blixtar och dunder.

Ändrar oss igen och styr mot första fingret (Kassandra), med målet Kallikrathia. Men mest för att komma närmare en skyddande kust, där går inte att ligga med dessa vindar som brassar rakt in. +Vi drar ut genuan, vinden ökar i takt med att de svarta molnen täcker himlen ovanför oss. Svart hav, svart himmel och vita gäss. Ingen uppmuntrande syn om du frågar mig.

IMG_20190817_131118-1305x979.

Vinden ökar till 8-9, vi gör 6 knop.

Efter en halvtimme startar vi motorn. Måste vara säkra på att hinna undan ovädret, vi gör en knop snabbare.

Ytterligare 30 minuter senare tycker Tomas att det håller på att glesa upp sig lite (på himlen).

Blåser 10 skundmeter nu, som tur är har vi medvind.

Vi siktar på Nea Fokakia och sätter segel igen.

12 m/s och 7,4 knop, en timma kvar….

Sen favoritlunch; kefir och musli med nötter och frukt. Läser i guiden att även Nea Fokakia är olämplig i just denna vind…

IMG_20190816_140555-1224x1632

Då går vi till Yerakini! Yipiie! Där kan jag bada, vi släpper ankaret framför en milslång sandstrand kantad med semesterhus och parasoll. En så´n dag, vi har kört kors och tvärs över gulfen i flykten undan ovädret. Och vi klarade det nätt och jämnt.

IMG_20190818_212711-850x979

Fem och en halv timme mestadels till segel, men kändes som det dubbla. Nu ska här badas! 29,8 i vattnet, varmaste på länge.

18 augusti, Yerakini, Halkidiki

Datorn gick sönder igår. Vi behöver beställa en ny som Karl får ta med sig när han kommer om en vecka ungefär.

Vi ligger kvar här idag och pustar, badar av hjärtans lust medan Tomas lagar rodret med lite uppmuntrande tillrop.

IMG_20190818_124303-1179x979

Virkar, läser Hemingway, lyssnar på podd om densamme, vi går inte i land idag, gjorde bort det igår, det gick snabbt.

19 augusti, Yerakini – Nea Kallikrathia, 20,42 nm

Underbart, ljuvligt hav när jag vaknar. Simmar som i ett rosa skimmer när den uppstigande solen färgar allt rosa.

Fixar genuan där linan i rullslaget låst sig.

Drar upp ankaret 09.20 och sätter kurs mot Portas Canal för att korsa första fingret. Vind 4,5 m/s OSO.

Fart 3,10 knop men vi har tid. Vi njuter och seglar.

11.15 närmar vi oss kanalen. Två och en halv meters djup garanteras, Känns märkligt att styra Kattaja rakt mot land utan att någon öppning i kuststräckan kan skönjas, Men det SKA vara en kanal här!?

IMG_20190819_111431-1305x979

Den grunda kanalen klyver Kassandrahalvön (första fingret), från fastlandet. Den är över en kilometer lång och som smalast 36 meter. En bro går över kanalen, den ska klara oss som är 14,5 meter ö h med 2,5 meter…får se hur det går, Vi går sakta, sakta framåt…

Pust. Det gick. Men såg farligt nära ut.

IMG_20190819_101401-1305x979

Sedan platt läns mot Kallikrathia, vi använder screachern, så vackert segel.

Efter ett tag tar vi ner. Upp och ner, ut och in, så är det när man seglar och är helt beroende av vindarna.

Hittar en plats långsides på betongkajen i den lilla fiskehamnen.

IMG_20190819_172201-1305x979

20 augusti Nea Kallikrathia – Thessaloniki Marina, 25,42 nm

Börjar dan med yoga, trots alla nyfikna blickar av grånade gubbar som strosar förbi och inte ser ut att ha något att göra. Sedan en kort promenad till den angränsande stranden – en simtur – som avslutas med sötvattensdusch. Lyx.

Lämnar Kallikrathia strax för eklockan 10. För att aldrig mer återvända.

Vind 2,5 SSO. Motor så länge.

Vid 13 hettar det till då vi går alldeles utanför farleden. Trafiksepareringszoner gäller vilket betyder att vi vanliga turistbåtar bör undvika den.

Mötte just en tysk fregatt ”Köln” och snett framför oss går ett rött fartyg med kemikalier för 11,4 knop.

Vi släpper ut genuan och glider fram i sakta mak hela dagen. Tillbringar mesta tiden på rufftaket i skuggan av bommen. Fläktar skönt.

Och får se en delfin!

IMG_20190820_133835-802x737

Alltid lika uppmuntrande och roligt.

Unnar oss ett bad innan vi startar motorn och går in i den stora marinan. Förbereder oss att gå till ”Office-kajen” men möts av en marinaattendant i en liten öppen båt som visar oss plats direkt. Han hoppar smidigt upp på den väl tilltagna betongpiren och tar emot. Tack för det. Han fiskar ven upp mooringlinorna och överlämnar dem. Nu ska vi gå in och ordna formaliteterna.

21-27 augusti, Thessaloniki marina

Vi städar, putsar och fejar så att Kattaja ska visa sin bästa sida till vår nya besättning. Och när vi börjar känna oss klara och planerar en storstadsutflykt så händer det! Tomas har justerat ventilspelet och dragit topplocket samt bytt bränslefilter. Då börjar eländet! Motorn startar. Motorn stannar. Tomas sliter sitt hår i förtvivlan över vad som hänt. Hinner ringa Anthonio, men innan han hinner komma på avtalad tid hittar Tomas felet. Han hade satt på bränslefiltret slarvigt så att det kom in luft. Tror jag.

Åh, så skönt! Då kan vi åka in till storstaden som även är en stor stad.

Går en stadsvandring i hettan, börjar med en toast och en kaffe på Kitchen Bar i hamnen. Staden överträffar mina förväntningar, som i o för sig var låga. En trevlig naturlig (?) blandning av gammalt och nytt. Turkiska bad, massor med gamla kyrkor,  många serveringar och göna oaser. Däremot kan man nästan hoppa över  the White Tower.

Tar den skraltiga bussen hem igen. Skönt att vara tillbaka på Kattaja. Duschar. Och duschar igen, kvalmigt i marinan, vindstilla. En tryckande värme.

Marinan är en nästan bisarr anrättning; storvulen, glest mellan båtarna och fylld med flanerande och motionerande människor. Granne ligger ett bedagat tivolu.

Kråkorna härskar. De har anpassat sig till ett liv i marinan och dricker vatten ur kranarna.

Storhandlar på Grand Masoutis som har hemkörning. Perfekt. Vi hinner knappt hem förrän inköpen levereras till båten.

Nu väntar vi bara på v¨år nya besättning Brittlis och Janne samt Karl och Rebecka. De landar 20.50, inräknat en kort taxi transport beräknas de anlända till marinan efter 22 någon gång. Nu vill vi lämna marinan!

28 augusti Marina Thessaloniki – Nea Skioni (Halkidiki), 57 nm

04.07 släpper vi loss från kajkanten. Nu åker vi! Det är mörkt, mörkt. Upptäcker att plottern inte fungerar som den ska, båtmarkören syns inte! Inte så bra att det händer just nu när vi tuffar fram som i en säck….nåvål, efter ett tag dyker båtmarkören upp på skärmen. Så skönt, där ser man hur beroende man är av tekniken. Det är Tomas och jag som startar, men snart dyker Brittlis och Janne upp. Karl och Rebecka fortsätter att sova gott ett bra tag till.

Men NU väcker vi dem! Delfiner, delfiner! Flera stycken som lekande simmar runt Kattaja och verkar ha roligt. De är stora.

Vilken föreställning de gör för oss. Har aldrig upplevt att de stannar så länge, visar sig så mycket och är så STORA!

Går in i en vacker sandklädd liten vik, ankrar och tar ett dopp. Sedan vidare till Nea Skioni.

IMG_20190828_121658-1305x979

När jag sitter och pratar med Brittlis får jag syn på något i vattnet. En stor sköldpadda! Vi stannar upp och får se hur den sakta simmar vidare mestadels under vatten, men emellanåt sticker den upp sitt huvud och andas, ser ut som ett periskop. Andäktigt.

IMG_20190828_153454-730x623

Hon simmar mitt i bild!

Fullt i den lilla fiskehamnen. Lägger oss långsides vid betongpiren mitt i hamnen, finns nästan inget att göra fast i. Fixar kycklingsallad och går en promenad. Tomas köper en fiskekrok, den gamla har rostat. Trevlig liten resort, men ganska glest med turister.

Det har varit en lååång dag, med start före skam; ungefär tio timmar. Ska bli skönt att få sova.

29/8 Nea Skioni – Kira Panayia, 45 nm

09.05 gör Karl och Rebecka loss från kajen efter att jag och Rebecka tagit en simtur vid angränsande strand.

Och handlat nybakat bröd på bageriet.

Vi lyckas skära ihop en grekisk sallad under gång – uppe i sittbrunnen – det går enorma dyningar och Kattaja rullar friskt. Vi längtar efter den utlovade vinden så att vi kan få segla och får lite stabilitet i gången. Som det är nu får man hålla i sig för att inte kastas omkull. Bra träning för magmusklerna.

”Soppar torsk” tio distans från målet. Jag som trodde att det var motorhaveri! Skönt, Kattaja går igång igen på det andra försöket.

Framme vid kvällningen. Getterna kommer ner och välkomnar oss. Bad och mera bad i den ljuvliga viken på södra Kira Panayia.

20190829_173403-1238x1651

Inte så många båtar som förra gången. Karl och Rebecka gör middag på pasta och stekta kryddor som Rebecka haft med sig från Italien. Supergott!

Vi spelar spel (Bananagram)och somnar sött.

30/8 Kira Panayia – Steni Vala, 12 nm

Tidig morgon. Alldeles ensam. Ja förutom getterna förstås. Vattnet azurblått.

Vi tar en promenad i reservatet, följer getstigarna upp på kullen, men ser ingen black eyed bull…”bara” getter.

IMG_20190830_103639-1305x979

Tar med oss ett gammalt nät, glasbitar och frigolit. Ofattbart att folk slänger skräp i naturen. I ett naturreservat dessutom.

Badar mera. Tomatsoppa till lunch. Med handgjord korv.

IMG_20190830_133827-1305x979Smakar ljuvligt.

13.25 när vi ska starta motorn och göra loss går den inte! Vad är det nu? På en öde ö. Bara vi och en annan båt här. Ingen mobiltäckning heller.

IMG_20190830_133859-1305x979

Två timmar senare får ”vi” äntligen igång motorn. Det var tydligen en packning i bränslefiltret som var trasig.  Killarna har försökt täta det. Provisoriskt?

Under tiden virkar halva besättningen för fullt på olika projekt för att stilla våra nerver. Skönt att ha något för händerna..

IMG_20190830_134400-979x1305

Startar. Stannar igen. Tomas provar att ta loss och sätta tillbaka filtret. NU startar den!!

Vi tuffar ut ur viken och sätter segel. Alla håller andan och lyssnar efter konstiga ljud. Lite spänd stämning.

NNO 8,2 och vi gör 4,5 knop för bara genuan. Men snart avtar vinden och vi gungar fram i bara ca tre knop. Startar motorn när vi går in vid Alonissos, och den går! Måtte den hålla!

Vid 18 är vi på väg in i Steni Vala. Men när Tomas ska kolla om motorn går även på lägre varvtal och på tomgång stannar den. Igen! Neeej!

Han får igång den och vi lyckas manövrera oss in i viken, släppa ankaret och göra fast en lina på land. Pust.

Men problemet kvarstår….

Vi tar jollen till kajen och går till Kostas för att få tips på mekaniker. Det finns en i staden Patitiri fem distans härifrån. En trevlig middag på taverna To Fanari unnar vi oss ändå, vi kan ändå inte göra något just nu. Vi njuter av fried zucciniballs, tsatziki, grekisk sallad, grilled feta och octopus samt linguine med seafood. Det blir mat över och vi får en låda med oss hem.

När vi ska lossa jollen från kajen sitter vi fast. På en sten visar det sig, Tomas ruckar till lite extra, och det blir ett hål! Vilken otur! Vi hör hur det pyser och ror allt vad tygeln håller mot Kattaja. Lyfter upp henne på fören för vidare åtgärd.

Köpte glass hos Kostas och äter efterrätten ombord. God natt! Hoppas att vi får en lugnare dag i morgon.

31/8 Steni Vala – Patitiri, 5 nm

09.25 startar motorn (!) efter att vi har varit tvungna att ta loss landlinan för att ligga på svaj. Vi drev längs piren och kom farligt nära den klippiga stranden då den kraftiga vinden blåste rakt in i hamnen. Ingen har lust att äta frukost utan vi styr ut i vågorna, det är bäst att ta vara på tillfället när motorn går…drar ut genuan och hej vad vinden tar i. NO 6-7 m/s, (nästan rakt bakifrån), vi gör 5-6 knop. Söker lim för att laga hålet, men det vi hade i ”Hoppets låda” har torkat…

Äter frukost under gång.

IMG_20190831_103954-1305x979

Tomas gruvar sig för att gå in i en hamn, (inte bara han…). Det blåser från sidan och motorn litar vi inte ett ögonblick på längre.

Vi tar tjuren vid hornen och går in i den nordligaste av hamnarna vid Patitiri (Votsi), en idyllisk vik inringad av en hög, brant pinjeklädd sluttning,  där vi lägger ankare. Karl och Rebecka simmar in med en lina.

Nu återstår att se hur vi ska ta oss in till land för att köpa bröd…och lim. Utan jolle?

Vi sätter maskeringstape på jollen, pumpar och ror av bara sjutton. Det funkar.

Promenerar någon kilometer in till stan. Äter på en trevlig taverna och köper ett lim på en järnhandel.

Här är så frodigt, det växer granatäpplen, plommon, lime, fikon och oliver i en salig blandning.

Promenad tillbaka, efter att ha handlat bröd och grönsaker.

Som på alla öarna i Sporaderna upplever vi pittoreska bakgator med oklanderligt vitkalkade innergårdar och mängder av blomkrukor.

Kaffe och kokoskaka i sittbrunnen. Efter bad förstås. Och nu ska jollen lagas, är det rätt lim? Alltid är det något.

IMG_20190831_125801-1305x979

Votsi hamn i Patitiri.

IMG_20190901_083116-1305x979

Nej det var fel lim förresten, problemet kvarstår.

1 september, Patitiri (Alonissos) – Ormos Staphylos (Skopelos), 7 nm

09.38 Motorn startar! Karl och Rebecka får simma och simma för att hinna ikapp Kattaja som vrider sig ganska snabbt när landlinan är borta.

Drar ut genuan, blåser 7 m/s NNO (halvvind) och vi susar fram i behagliga 5 m/s. Provar att fiska men inget napp.

IMG_20190901_104237-960x877

Vi är så glada!

Framme två timmar senare i en öppen vik på södra sidan i den klippiga kusten på en ny ö; Skopelos. Några få sommarhus och semesterlägenheter kryper på sluttningarna och stranden är full av parasoll.

Samtidigt som oss kommer en 104 fots engelsk motorbåt (Guernsey) infarande söderifrån. Med besättning.

IMG_20190901_125552-1305x979 Vi går lite längre in i den minsta av de två vikarna och släpper ankaret. BAD!

Fixar lunch och sedan blir det siesta.

IMG_20190901_125803-1036x979Men de av oss som inte somnat märker att vi glider väldigt nära ”Midnight sun”, startar motorn och backar upp mot klipporna. Jag simmar iland med en lina. Nu ligger vi säkrare.

IMG_20190901_152442-594x792

Myser hela resten av dagen. Karl och Rebecka gör tonfiskpasta till middag.

Vi har det så bra!IMG_20190901_152514-594x792

Här i Sporaderna är det så nära mellan vikarna. Och ögruppen bjuder på många hänförande vackra, skyddande vikar med grönt vatten.

Räcker till oändliga behagliga dagsseglingar på 5-10 distans.

2 september, Ormos Staphylos – Glossa, 10 nm

09.45 glider vi ut ur den nästan tomma viken. En segelbåt kvar, men den kom in nu på morgonen. Två har gått före oss, båda norrut.

IMG_20190902_082757-1248x936

Vi tvagar oss efter att vi tagit våra morgonsim, det går hur bra som helst att tvätta sig i saltvatten. För att inte tala om håret, saltvattenspray ingår.

Rebecka och Karl tar loss landlinan.

Vind NV 4 m/s, inget att segla i, än.

Joo, efter en kvart drar vi ut genuan, vi kan åtminstone segla längs Skopelos södra kust fram till udden. Sedan får vi se när vi ska svänga norrut…

9 m/s nu, härligt när seglen drar.

Vi fikar och myser, det fläktar så skönt ombord. Toppen att vara på havet när det är så här varmt.

Två och en halv timme senare är vi framme vid dagens etappmål. Det blev segel nästan hela vägen, vinden vrider gärna runt kusten och då kan man få bonus!

Lägger oss vid bryggan där det finns en stor lucka för oss.

IMG_20190902_193643-1178x884

På ena sidan en riktig långfärdsbåt; Elisabet, med en vithårig kapten försedd med skepparkrans och tatuering. Han spelar dixiemusik så att det gungar på hela bryggan. Jag och Brittlis tar en simtur och när vi kommer tillbaka har en jättehyrBavaria (50 fot) med tysk besättning klämt in sig på vår babordssida. Så nära har vi aldrig legat någon båt, de fullkomligt ligger på oss.

Och de har inte ankrat ut, släpper ankaret rakt ner där de ligger! Vi föreslår att de ska ro ut med dingen men får till svar att motorn är dålig och att det är för jobbigt att ro. Sedan berättar de att de knutit fast sig i grannbåten, skönt att höra för de trycker nästan ut oss. Verkar orutinerade.

IMG_20190902_193710-1305x979

Bunkrar och får varorna levererade till bryggan. Underbart.

Fyller vatten och hinner också tvätta upp några småplagg.

Väntar på dieselmannen som lovat leverera efter fyra. Klockan blir sex och vi måste gå. Vi har bokat bord på Agnanti längst upp på kullen; samma restaurang som vi redan besökt med Petter. Det blir ånyo en delikat upplevelse både för smaklökarna och ögat.

Går hemåt i sakta mak, det hinner bli ordentligt mörkt innan vi är framme.

Väl nere i byn får vi syn på dieselmannen som lovar att komma i morgonbitti klockan nio. Perfekt!

IMG_20190902_204004-1305x979

Nu blir det godnatt och tack för idag.

3 september, Glossa (Loutraki) – Nisos Arko – Skiathos (Ormos Siferi) , 6 nm

PhotoPictureResizer_190903_082823244_crop_2612x1958Mamma-Miafilmen spelades in på Skopelos. Kapellet där Sophie gifte sig ligger på östra sidan, det besökte vi med Petter, den berömda stranden filmades strax söder om Loutraki. Skopelos är känd för sina vackra sandstränder.

Ön var berömd för sitt vin under antiken och har ännu rykte om sig för sin fina frukt.

Kuckeliku klockan är sex. Tuppen gal, det är bara mysigt tycker jag. Jag vaknar och smyger upp till min yoga, upptäcker att en av grannarna sover i sittbrunnen. Det är många master som pekar mot himlen i mitt yogatak idag.

IMG_20190903_070751-979x1305Titta vilken pytteliten båt som ligger här i hamnen, med en jolle som är lika stor. När kaptenen startar motorn låter den som den största fiskebåten. Överraskande!

IMG_20190903_081834-1020x451

På simturen flyger jag nästan rakt upp (kan man det när man simmar), när kyrkklockorna slår 07.00.

Tro det eller ej, dieselmannen kom utsatt tid. Våra båtgrannar visar sig vara mycket trevliga och vi lossar från bryggan så fort vi kan.

11.18 framme på Nisos Arko, en liten ö utanför Skiathos. Vi ankrar och snor ihop en nektarinsallad med alla våra goda ostar till lunch. Och får bada igen!

En taverna på den idylliska stranden och några parasoll, men idyllen störs tyvärr av ett elverk som brummar i bakgrunden. Vi fängslas av två getter som klänger på den branta sluttningen, ska de klara sig?

IMG_20190903_161339-691x956

Puttrar vidare efter några timmar inklusive siesta, och släpper ankare på 8 meters djup i Skiathos. Det är tidig eftermiddag, hela dagen har gått för att färdas 6 distans, men så kan man också göra. Ta det lugnt.

IMG_20190903_161533-1305x608

Vi är alldeles ensamma i viken än så länge. Mera bad! Tar den skadade jollen in till land och går en promenad.

Det kommer in flera båtar, bl a en Bavaria 35 ”Synapsen”, med svensk flagg; Micael och Marie.  Tomas simmar över och hejar och frågar om de möjligen har klister. Det har de inte. De ska upp till Thessaloniki, vad de nu ska där att göra….

I ett telefonsamtal med en båtaffär  får Tomas tips på en som k a n s k e har klister att laga jollen. I så fall blir det tredje gången gillt; tredje limmet vi provar. Visst är det konstigt att det inte finns klister att laga en jolle på varje livsmedelsaffär i en sådan båtarkipelag?

4 september, Skiathos (Ormos Siferi)

IMG_20190905_095036-1305x979

Idag slappar vi och gör mest ingenting, eller rättare sagt det vanliga. Läser, fikar, äter, badar.

Men så upptäcker Karl och Rebecka strandfynd! Massor av mosaikstenar på den angränsande stranden, det går inte att slita dem därifrån. De plockar och plockar. Får se om de får med sig dem ombord på flyget nu bara.

IMG_20190905_095638-849x921

Vi går iland på eftermiddagen för att shoppa lite och äta gott.

På restaurang Alexandros får vi både andlig och lekamlig spis. Alexandros själv (tror vi) underhåller oss med gitarr och sång, så bra att han får en hel del dricks.

På dörren har de listat sina stamkunder, några ser ganska svenska ut (Anna och Eric), några norska (Helga och Öystein).

Vi besöker klocktornet från Mamma Mia och får reda på; av ett par andra svenskar som vi möter, att det visst suttit en brevlåda där men att den avlägsnats pga för många brev(!) och besökare(!).

IMG_20190905_095217-1305x979

De röda tegeltaken och trånga gränderna är typiska för Skiathos och så charmerande.  Staden är byggd på två små kullar och domineras av två stora 1800-talskyrkor.  Huvudgatan ringlar sig upp mellan de två kullarna och man passerar hus täckta med bougainvilla och spaljéer med vinrankor.

Katterna inte att förglömma, de ligger lättjefullt utsträckta i varje skuggig hörna. Små vattenkoppar finns utplacerade på många ställen liksom högar med torrfoder. Undrar om det är ett gemensamt samhällsansvar eller om det finns någon särskild funktion som ansvarar för katternas väl och ve?

Det blir en sen kväll innan vi ror över till Kattaja. Sitter uppe och väntar på ungdomarna som droppar in efter ytterligare någon tid, de har tagit en extra shoppingrunda.

Information

This entry was posted on augusti 28, 2019 by .